Recenze CD

4 zdi: Ve znamení vah (recenze CD)

Datum vložení: 3. 10. 2014, 20:40

Autor: Milan Tesař

Rubriky: Folk, NoKlasik recenze

4 zdi jsou folková skupina z Pelhřimova. Hrají melodickou akustickou hudbu ve složení zpěv, kytara, basa, housle nebo mandolína, případně hosté na další nástroje. Ve svém žánru představují 4 zdi velmi solidní nadpůrměr.

Recenze druhého alba pelhřimovské skupiny 4 zdi by se dala odbýt několika málo slovy: Slušná folková kapela, která je vokálně i instrumentálně na úrovni, její písně mají hlavu a patu po hudební i textové stránce. Na albu se střídají mužské a ženské sólové hlasy a sborové vokály tak, že výsledek má daleko k nudě. Hosté s flétnou, saxofonem či hobojem uměřeně a přitom ústrojně doplňují základní sestavu. Prostě velmi příjemné album – samozřejmě ve svém žánru a se všemi omezeními, která tento žánr přináší. Záleží pak na každém posluchači, jak podstatná pro něj tato omezení jsou. Jinými slovy – ten, pro koho je akustický folk, jaký se hrál už v 80. letech, dávno překonanou záležitostí, si 4 zdi asi pouštět nebude. A je lhostejné, zda mu na albu budou chybět samply, nebo složitější rytmy. Stejně tak si pelhřimovskou kapelu nevychutná ten, kdo nepřijme texty jednodušší než od Roberta Křesťana (mimochodem rodáka z Počátek na Pelhřimovsku).

4 zdi nejsou zpívajícími básníky a nejsou ani hudebními novátory. Nabízejí však hudbu po všech stránkách solidní, zpěvnou, výraznou. V jejich „normálních folkových“ písních se občas zablýskne opravdu výrazný textový nápad („tanků, co jen Kocáb s nimi umí hnout“ –Don Quijote nápadů). Přitom neruší, že se na repertoáru podílí více autorů – tvorba kytaristy Hynka Pavlů je civilnější, plná poetiky všedního dne (Díra v plotě) a vůbec nevadí, že to v ní občas malinko „folkově“ zaskřípe (použití knižního zájmena „jenž“ v písni Kolem nás). Basista Petr Sejk přináší méně otřelá spojení (vedle už zmíněného „Kocába“ například šanson Koně posedlí tmou nebo Rychlodráha Happiness, což je mimochodem skvělá folková odrhovačka v tom nejlepší slova smyslu).

Nástrojové obsazení 4 zdí je relativně jednoduché a přitom efektní. Stylotvorným hráčem je především Petr Žižák, který střídá housle a mandolínu, přičemž oba tyto nástroje jsou na albu velmi výrazné a posouvají celek o úroveň výš. Minimálně stejně důležité, ne-li důležitější, je však rozdělení rolí mezi zpěvačku Zuzanu Holubovou a její mužské kolegy (především Hynka Pavlů). Na pestrosti albu dodávají i takové detaily, jako je střídání různých typů smíšených duetů – stačí srovnat po sobě jdoucí písně Don Quijote nápadů (dvojhlas) a Když se díváš stranou (dialog). V druhé z nich mimochodem zaujme text Luboše Hrdličky s hříčkami typu „A přece se točíš“.

To vše dělá z alba Ve znamení vah nahrávku opravdu solidní a nadprůměrnou. A vůbec nevadí, že zvukem jakoby zůstává v době před dvaceti či pětadvaceti lety.

Vydáno vlastním nákladem
Rok vydání: 2013